Малко история
Бостън Дайнамикс ( Boston Dynamics) е създадена през 1992 година, като клон на Масачузетския Технологичен Университет. Компанията доби широка популярност след като преди около две години, започна да публикува серия от видео клипове, на които демонстрира част от своите високо подвижни роботи. Основната цел на компанията е да създаде коботи ( кооперативни роботи), които да работят в променлива човешка среда, подпомагайки хората в тежки и трудоемки дейности, в това число и в складовата логистика. Първоначалното финансиране на проекта е осъществявано главно от американската държавна Агенция за отбранителни научноизследователски проекти.
През 2013 година, компанията е придобита от Google X. Сделката е част от стратегията на интернет гиганта за навлизане в сектора за автоматизацията и роботизация на производствения сектор и услугите. През тези години няма данни компанията да е реализира успешен продукт, който да е пуснат на пазара. Проектът замира напълно след като неговият ръководител Анди Рубин напуска Google.
Така, напълно логично, през 2017 година Google се съгласява да продаде Бостън Дайнамикс на СофтБанк (SoftBank). СофтБанк е японска компания, която инвестира милиарди долари в нови технологии, като изкуствен интелект, интернет на нещата , роботи и др. Основателят и управител на компанията, Масайоши Сан е най-богатият човек в Япония. При анонсирането на сделката, той посочва и основите мотиви за придобиването на Бостън Дайнамикс: „ Днес има много въпроси, на които все още не можем да намерим решение с нашите възможности. Интелигентната роботика ще бъде ключов двигател на следващия етап от Информационната революция, а Марк (основателят на БД) и неговият екип са лидери в развитието на тази област.“
С новото придобиване се дава начало на комерсиализацията на научната и развойна дейности на БД. През 2019 година на пазара е пуснат първият „куче – робот“ под бранда Spot, от който са продадени около 400 бройки при цена от 74 хил долара за брой. С негова помощ могат да се достъпват опасни места, да се проверяват съмнителни пакети, да се навлиза във враждебни зони. Основните клиенти са полицията и пожарната в САЩ. Въпреки, че се рекламират и други продукти, няма данни за реализирани други продажби освен споменатите.
В края на 2020 година контролният пакет акции е придобит от Хюндай Моторс, като платената цена е 1.1 млрд.долара. В началото на 2021 година, в годишната си реч, Чан Еуисанг, управител на Хюндай, анонсира, че компанията планира да инвестира милиарди долари в разработката на автономни коли, роботи за доставки „последна мисля“ и роботи за индустриални нужди. Дали придобиването на Бостън Дайнамикс ще спомогне за успешната реализация на тези планове, престои да разберем в следващите няколко години.
На кратко ще опишем два от най-популярните робота на Бостън Дайнамикс, които биха могли да намерят приложение в складовата логистика:
Складовият робот “Handle”
Роботът Handle е представен за първи път през 2017 година. Той е проектиран да комисионира поръчки на транспортни единици ( кашони ). Също така има възможност да палетизира и депалетизира различни опаковани стоки. Интересното при него е, че той се придвижва чрез колела, което го прави доста маневрен и непретенциозен към подовото покритие в склада ( нещо, което е задължително за повечето техника предназначена за вътрешно-складова употреба).
Въпреки, че в сайта на Бостън Дайнамикс можете да отправите запитване за доставка на подобен робот, все още няма данни за реално сключени сделки. Очаква се неговата базова каталожна цена да бъде представена до края на 2021 година.
Складовият робот “Stretch”
През месец март 2021 година, Бостън Дайнамикс представиха своят робот от следващо поколение Stretch. Според думите на вицепрезидентът на компанията, Майкъл Пери, това е първият робот, който е създаден в следствие на многобройните запитвания на компании от логистичния сектор. Роботът разполага с малка мобилна база и рамо, които му позволяват да се придвижва сред множество препятствия, които обикновено са част от складовата среда. Посредством „умни камери“ и иновативно вакуумно захващане, той може да се справи с различни по размери кашони, с тегло до 23 килограма. По думите на Пери, производителността на Stretch може да достигне до 800 задачи на час. Той е подходящ за разтоварване на контейнери, както и за комисиониране на поръчки към конвейер ( pick to conveyor). Очаква се роботът да бъде пуснат за продажба в средата на 2022 година.
Какво забавя навлизането на роботите на BD
Все още кооперативните роботи имат ограничени възможности за възприятие на заобикалящата ги среда. Човешките същества, за разлика от роботите, могат с лекота да се ориентират в променящи се обстоятелства, като например да различават предмети от техните сенки. В роботиката, подобна ориентация изисква сложни алгоритми и процедури, които все още са в процес на тестове и разработка. Официалната позиция на Бостън Дайнамикс, за това дали за създаването на техните роботи се използва изкуствен интелект, е следната: „Извън традиционното разбиране за изкуствен интелект, Spot има присъщо усещане за баланс и възприятие, което му позволява да се придвижва стабилно по-голямо разнообразие от терени. Тази форма на AI, която наричаме „атлетична интелигентност“, позволява на Spot да ходи, да се изкачва по стълби, да избягва препятствия, да преодолява труден терен и автономно да следва предварително зададени маршрути с малко или никаква помощ от външен оператор“. Това обяснява, защо въпреки, че роботите на компанията притежават внушителни двигателни умения, все още не могат да намерят широка употреба в логистичната практика.
Нека обобщим
Въпреки, че Бостън Дайнамикс са разпознати, като една от най-иновативните компании в областта на роботиката, те все още са далеч от това, техните продукти да намерят широка употреба в практиката. На база изложените факти и направеното от нас проучване, можем да обобщим следните основни фактори, които забавят комерсиализацията на компанията:
1. Бостън Дайнамикс си поставят прекалено амбициозни цели да разработят хуманоидни коботи, които да работят в сложа и променяща се среда, редом с хора. Това не само изисква много програмен труд и експерименти, но значително оскъпява крайния продукт. Редица други компании инвестират в далеч по симплифицирани решения, като например комбиниране на складови системи от типа „човек към стоки“ и изолирани роботи за комисионирани на поръчки. По този начин прогресът се случва стъпка по стъпка, резултатът е лесно предвидим и инвестиционната възвръщаемост е изчислима. На видеото по-долу сме представили подобно решение на фирмата Dematic, чрез което можем да постигнем пълна автоматизация на процеса по комисиониране на клиентски поръчки.
2. Продажбата на коботи все още е силно регулирана дейност от правителствата на повечето държави, тъй като тези продукти попадат под групата на стоки с възможна двойна употреба – могат да се използват както за търговски, така и за военни цели. Така например за да закупите робот от Бостън Дайнамикс, вие следва първо да получите разрешение за това, от правителството на САЩ, което от своя страна ще проучи вашата компания и държавата, в която възнамерявате да ги ползвате. При подобни регулации трудно бихме могли да си представим, че една компания може да си поръча 1-2 робота за разтоварване на контейнери.
3. Бостън Дайнамикс са съсредоточени повече върху това да развиват двигателните умения на своите роботи. От друга страна развитието на интелект, който да им помага в това да се ориентират в нормална работна среда значително изостава в сравнение с разработките на други подобни компании, като например Физър (Fizyr), на която ще посветим някоя от следващите ни публикации.
4. Опитите за прескачане на събития, които е необходимо да се случат, по пътя на естествената информационна еволюция, почти винаги са завършвали с неуспех. Пример за подобен провал е компанията Genaral Magic, която изобретява смартфона, в период, когато елементарните мобилни телефони са новост. По наше скромно мнение коботите мога да се превърнат в част от ежедневието ни не по-рано от средата на 21-ви век. А дотогава компании като БД ще имат нужда от сериозни финансови дотации за да оцелеят.
Безспорно целите на Бостън Дайнамикс са много амбициозни, но същевременно трудно изпълними. Вероятно е добре компанията да се съсредоточи върху разработването на по-лесни за употреба продукти, с които да финансира своята развойна дейност. В противен случай, тя ще продължи да бъде горещ картоф, който да се подхвърля от една към друга инвестиционна корпорация.