Във време на пандемия он-лайн пазаруването бележи нови рекордни ръстове. От една страна това е предизвикано от стремежа да се избягват традиционните магазини, където има струпване на много хора, а от друга човек прекарвайки повече време в къщи често използва интернет като средство за забавление, където неминуемо е атакуван от примамливи промоции, на които се устоява трудно. Какви са истинските ръстове при он-лайн пазаруването вероятно ще разберем в началото на следващата година, когато ще се публикуват и официалните резултати на компаниите, но според неофициални източници на Логистична Академия по време на строгите мерки срещу корона вируса в България в периода март -април, ръстовете в различните сектори варират от 30% при книги и играчки до 300% при доставки на храни и напитки. В световен мащаб се говори за ръст за среден ръст от 50% при доставките на потребителски стоки.
На фона на подобни ръстове в развитите икономики отново се заговори за ползване на дронове при доставката на малки пратки и товари. Според статия публикувана в сп.Форбс доставките с дронове биха намалили личния контакт с куриера, който ни доставя пратка, което е желан ефект в условията на социално дистанциране.
Според данни на Европейската комисия се предвижда, че до края на 2035 година в сферата на услугите ползващи дронове ще са заети над 100 хил душии, като годишният оборот ще възлиза на 10 млрд.евро.
Какви са предимствата и недостатъците при ползване на дронове за доставка на пратки и товари:
Предимства
- Преодоляват се градските задръствания
- Екологично по-чисти доставки (повечето дронове са с електрическо задвижване)
- Избягва се прекия контакт между хора в условията на пандемия
- Доставките се осъществяват значително по-бързо в сравнение с традиционните
Недостатъци:
- Все още липсват сигурни данни, че безпилотните доставки са безопасни ( аналогично на безпилотните коли и камиони).
- Значително ще се натоварят службите за контрол за въздушния трафик
- Възможно е спазването на свободата на личното пространство да се наруши значително
- При карго пратките отсъства физическото потвърждение за прием на доставката. Това е особено рисково при доставка на скъпи стоки.
- Интернет клиентите няма да могат да ползват опцията за проверка на стоките преди прием.
- На този етап в многоетажните жилищни и административни сгради липсва изградена помощна инфраструктура за доставка на пратки от дронове ( примерно площадки за кацане, специални пощенски курии и др.)
Въпреки изброените недостатъци, част от които на този етап изглеждат нерешими, световните лидери в областта на он-лайн продажбите и доставките продължават да инвестират и експериментират в тази област. Ето и някои от по-значимите проекти:
ЗИПЛАЙН (ZIPLINE) – Американската компания Зиплайн се счита за световен лидер в ползването на дронове за извършване на доставки. Тя притежава дългогодишен опит при извършването на подобни доставки в Африка. В края на март 2020 г. компанията подава искане до Федералната Авиационна Администрация на САЩ (FAA) за извършване на въздушни доставки на медикаменти с дронове на територията на страната. От публикациите в пресата, както и от официалния сайт на компанията не става ясно дали са получили исканото разрешение, но липсата на подобна информация по-скоро говори, че на този етап подобно разрешение все още не е факт. Повече информация за компанията можете да намерите тук.
ЮПС (UPS) – Дъщерната компания на ЮПС, ЮПС Флайт фоуърд (UPS Flight Forward Inc.), е първата компания, която е сертифицирана в САЩ за извършване на доставки с дронове, което се случва в края на септември 2019 година. Първата сертифицирана доставка на медикаменти е извършена няколко дена по-късно на 1-ви октомври 2019. На този етап компанията извършва предимно доставки на лекарства до болнични заведения, но думите на изпълнителния директор на компанията Девид Абней, който казва „ Това е създаване на история и ние все още не сме приключили“, говорят красноречиво за плановете за експанзия на компанията в тази област.
АМАЗОН (AMAZON) – Световният гигант Амазон извършва проучване за подобни доставки в няколко държави, а именно: САЩ, Великобритания, Франция, Израел и Австрия. За първи път основателят на Амазон, Джеф Безос говори за безпилотни доставки още през 2013 година. На 7-ми декември 2016 година компанията реализира първата успешна доставка с дрон в Кембридж. Въпреки, многото вложени усилия и средства обаче, все още услугата Амазон Прайм Еър ( Amazon Prime Air) не се предлага като опция в нито една държава.
АЛФАБЕТ УИНГС (ALPHABET WINGS) – Компанията майка на Google също е в надпреварата за развитието на доставките с дронове. Въпреки доста по-късния си старт от Амазон, Уингс извършват реални доставки в големи градове на няколко държави – Австралия, Финландия и в щата Вирджиния в САЩ. В по време на пандемията от корона вирус в периода февруари – април, компанията отбелязва 500% ръст при ползване на услугите й в Австралия. За разлика от Амазон, Уингс не извършват доставки от собствени сайтове, а предлагат безпилотни доставки на външни компании.
ЮБЕР (UBER) – Не бихме могли да си представим битката за превземане на въздушните доставки без Юбер. Въпреки авангардния дизайн на своите дронове, Юбер все още е в началото на развитието на подобна услуга. Официалното съобщение за старт на проект за безпилотни доставки на храни е направено едва в края на 2019 година. Амбициите на компанията обаче отиват далеч отвъд доставките на стоки с дронове и стигат до използване на безпилотни машини за превоз на хора в натоварена градска среда. Последното може и да звучи твърде далечно и авангардно, но всъщност компанията се е насочила към развитието на подобна услуга на развити пазари, но със по-слаба регулация на градския въздушен трафик, като Дубай например. Може би не е далеч момента, в който ще видим въздушни безпилотни таксита.
ДЧЛ (DHL) – През май месец 2019 година, най-голямата куриерска компания ДЧЛ обяви старт на сътрудничеството си с китайската автомобилостроителна компания ЕХанг ( EHang). Основната цел е разработване на безпилотен прототип за извършване на доставки в големи градове в Китай. По този начин компанията се надява да реши частично проблема с доставките от т.нар „последна миля“. Експериментите на двете компании са насочени към доставки в радиус до 8 километра от депото. Иновативното в случая е, че се планира дроновете да извършват доставки до автомати и офиси на ДЧЛ, а не до крайни клиенти. Така частично ще се решат част от проблемите при доставки с дронове, по-горе.
България: Безспорно най-големият български проект по отношение на безпилотните карго доставки е този на братята Константин и Свилен Рангелови. Те са основатели на старт ъп компания, която разработва безпилотен самолет наречен „Черен лебед“. Според основателите на компанията, самолетът може да пренася до 350 кг товар на разстояние до 2500км, при това на средна цена от около 5 евро на килограм. Все още проектът няма практическа реализация поради ограничителната рамка на Европейския съюз. Извън този проект в пресата се съобщава за осъществена доставка на хранителни продукти още през 2014 година от компанията К-Експрес. През 2018 подобна доставка е анонсирана и от Фууд Панда. И в двата случая обаче по-скоро се касае за вид рекламни кампании, отколкото за провеждане на реални експерименти, които биха могли да доведат до някакви иновативни решения.
Какви са регулативните рамки касаещи доставките с дронове в САЩ, Европа и България
САЩ
Основният контрол по осъществяване на доставките с дронове в градска среда в САЩ е Федералната Авиационна Администрация. ФАА е агенцията отговорна за регулиране на гражданския въздушен трафик с САЩ. Сертифицирането на операторите желаещи да извършват доставки с дронове се регламентира в глава 14, част 135 от Кодекса на Федералните Закони. С посочените разпоредби се регулират карго доставки извършвани от малки компании и не са разработвани специално за безпилотни доставки, но са модифицирани така, че да обхванат и тази област. Сертификационните нива определени в част 135 са четири и най-общо са следните:
- „един пилот“ - компанията има право да извършва ограничени карго доставки с един пилот, който присъства в самия сертификат,;
- „един главен и трима помощник пилота“ – аналогичен на горния, но в сертификата са вписани и трима помощник пилота;
- базов сертификат – дава възможност за пилотирано извършване на карго доставки при спазване на някои ограничения, като обем и тегло на товарите, тип на използваните летателни апарати.
- сертификат стандарт - два право на оператора да извършва карго доставки за всички посочени в част 135 операции и без ограничение на използвания тип на летателните апарати. Все пак при него се изисква специално одобрение за всеки тип операция и вид продукти, които ще се транспортират. Сертификатът се издава и за строго дефинирана територия.
Първият сертификат Стандарт е издаден през септември 2019 година на UPS и дава право на компанията да доставя медикаменти до болнични заведения на територията на цялата страна. Другата компания с издаден подобен сертификат е Wing Aviation ( компанията на Google), която обаче има право да доставя храни и медикаменти само в град Кристианбърг, щата Вирджиния. По данни от сайта на FАА към момента се разглеждат документите на още шест компании подали искане за сертифициране на доставки с дронове.
Европа
На ниво ЕС контролът за използването на дронове попада под юрисдикцията на Агенция за авиационна безопасност на Европейския съюз (ЕААБ). Разпоредбите на европейско ниво регулиращи тази дейност са Регламент 2019/945 публикуван на 12 март 2019 година и Регламент 2019/947 публикуван на 24 май 2019. Според европейските разпоредби дронове могат да се използват за следните цели:
- Надзор, инспекция и заснемане
- Инспекция на тръбопроводи и електроводи, пръскане с пестициди, търсене и спасяване, за контрол на границите и наблюдение на горски пожари.
- Геопространствено проучване и наблюдение на широки зони.
Или казано по друг начин в ЕС не се допуска извършване на куриерски доставки или превоз на други товари с безпилотни летални средства или системи (БЛС). В допълнение за управление на дронове се поставят изисквания за лимит на височината и отдалеченост от станцията за управление, които реално съществено ограничават диапазона за ползване на дронове, дори и за разрешените случаи.
България
България като член на ЕС, прилага европейските разпоредби, описани по-горе. В нашата страна контролът по използването на дронове е възложено на Главна Дирекция „Гражданска въздухоплавателна Администрация“. Съгласно нейните изисквания безпилотните системи подлежат на регистрация, което става чрез попълване на декларация в която се определя категорията и класа на безопасност на съответния БЛС. Нещо, което може би е известно на малко хора, е че използването на дрон е позволено само след изричното съгласие на Центъра за планиране и разпределение на въздушното пространство на Република България. За целта най-малко 8 дни преди извършването на даден полет, следва да се подаде искане за разрешение до този център. В заявката се описват GPS координатите на полигона или кръга, в който ще се извършва полета, началния час, продължителността и предназначението му. Става ясно, че при този режим на регулации, за доставки от типа „последна миля“ в България на този етап е невъзможно да се мисли.
Заключение
От направеният кратък преглед на постиженията и ограниченията, които стоят пред идеята за извършване на карго доставки с дронове, можем да заключим, че на този етап изглежда малко вероятно тази технология да измести или дори да допълни традиционните методи за градски доставки. Все пак предвид големите инвестиции и вероятно лобизъм на големите компании в тази област ни дава основание да считаме, че е възможно в следващите 10 години тази тенденция да се промени.