Най-големите логистични компании за Q3 2020
Публикувана на 03.01.2021
автор: Боян Джамбазов
Уводни бележки
Данните от проучването са извършени изцяло от екипа на Логистична Академия и са на база публикувани официални финансови отчети на цитираните компании. Използвани са отчетите на компаниите за Q3 на 2020 година, които обхващат периода юли-септември. Поради някои различия при периодите на отчитане са направени следните изключения:
1. Компанията DB Schenker има публикуван отчет за първите 6 месеца на 2020. В класацията са взети 50% от посочените приходи и финансов резултат с цел съпоставимостта им спрямо резултатите на другите компании.
2. Данните на FedEx са за периода септември – ноември 2020, тъй като компанията работи с различен финансов календар.
Финансовите данни на всички компании са приравнени към щатски долар, като е използван валутен курс към периода на проучването. По тази причина са възможни някои разлики в посочените суми.
За някои големи компании не са намерени публикувани междинни финансови отчети за 2020 година, поради което същите не са включени в класацията.
Избраният критерии за класиране е на база приходи, тъй като считаме, че те са по-релевантни. Изчисляването на печалбата зависи в много голяма степен от прилаганите счетоводни политики, които при отделните компании могат да варират в голям диапазон, поради което считаме, че тези данни не мога да се ползват като обективен критерии.
UPS
Американската компания продължава да е на върха на класациите и след третото тримесечие на 2020 година, като ръстът в приходите спрямо същия период на миналата година е 15,9%. Печалбата нараства с 11.8%. В приоритетите на компанията продължават да присъстват разширяване на устойчивите практики и инвестиране в обучение на персонала. Забелязва се и разширяване на капацитета за обработка на медикаменти.
FedEx
В последните месеци на 2020, компанията успява да възвърне част от приходите, които загуби в началото на годината, като нетната печалба е със 100% ръст. Според ръководството на компанията ръстовете се дължат основно на международния транспорт и доставката на малки пратки в САЩ. През 2021 и 2022 компанията очаква разходите по интегрирането на придобитата през 2016 година TNT express да нарастват.
DHL
За третото тримесечие в DHL за раздадени средно 300 евро бонуси на служителите за постигнати цели. Общата изплатенa сума е 163 млн.евро ( дано и служителите в България да имат дял в нея). Въпреки, че ръстът в приходите е едва 4.4%, печалбата нараства с 51%. По-високата печалба се дължи на оптимизации в оборотния капитал и намаляване на разходите за ползване на активи ( наеми и амортизации)
DB Schenker
Данните за финансовите резултати на DB Schenker са от първата половина на 2020 година. Компанията регистрира огромна загуба от 3,7 млрд евро, като приходите и намаляват във всички направления.
Най-голям е спадът при железопътния транспорт в Централна и Западна Европа – 41.1%. В останалите видове транспорт спадовете са съответно: шосеен транспорт – 4.1%; въздушно карго – 14.4% и морски транспорт – 11%.
Kuehne+Nagel
За първото деветмесечие компанията има спад в приходите при морския транспорт с близо 11% ; сухопътния транспорт – 12% ; контрактна логистика-11%. При въздушният транспорт приходите са по-високи с малко над 2%, като обаче печалбата е с 33% по-висока от тази през 2019г. Това ясно показва, че повишаването на цените за въздушното карго за едни компании води до намаляване на маржа, а за други е точно обратното.
DSV
В средата на 2019 година датската компания придоби друга глобална логистична компания – Panalpina , като успя да предложи по-добри условия от друг кандидат – Agility. Според ръководството на компанията ръстът в приходите се дължи както на увеличаване на приходите от морския транспорт, така и на синергичният ефект от придобиването. Отбелязва се спад в приходите от въздушно карго, поради значителното свиване на предлагането.
C.H. Robinson
За третото тримесечие на 2020 компанията отбелязва спад на приходите си с 16,3% и на печалбата си с 7.1%. Броят на заетият персонал в компанията е намалял с 5,6%. Ръководството аргументира по-лошите резултати с повишаването на цените на транспортните услуги във всички направления.
XPO
XPO е една от най-иновативните американски логистични компании. През 2019 година компанията инвестира близо 500 млн долара в нови технологии, като роботизация на операции и автоматизация на складове. 64% от приходите идват от транспортни услуги, а 36% от контрактна логистика. Основните приходи на компанията се реализират в САЩ ( 59% ) ; Франция ( 12% ) ;
UK – ( 12%). Компанията управлява и он-лайн борса за карго товари, в която има регистрирани над 65 хил транспортни компании с над 1 млн. транспортни средства.
J.B.Hunt
Компанията отбелязва 5% ръст на приходите, спрямо Q3 на 2019 година. Най-голямо увеличение с 22% компанията отбелязва при доставките „последна миля“. При транспортните услуги на комплектни товари също се отбелязва ръст от 16%, но и спад в печалбата с 55%.
Ryder Systems
Ryder Systems е компания известна като интегратор на веригата на доставки от най-високо ниво. Компанията предоставя широк кръг услуги, започвайки от продажба и лизинговане на транспортни средства, до индивидуални логистични решения за големи клиенти. За Q3 на 2020 се отбелязва ръст при решения за веригата на доставки с 67%. В същият период компанията е продала 8,8 хил. употребявани товарни превозни средства.
CEVA
Въпреки, че компанията е силно повлияна от глобалната пандемия тя успява да увеличи приходите си с 140 млн долара и да реализира положителен финансов резултат ( за същия период на 2019 година компанията реализира 10 млн загуба)
Agility
За Q3 на 2020 година компанията отбелязва лек ръст в приходите, но печалбата спада с близо 40%. Голяма част този спад се дължи на отрицателни валутни разлики.
ZTO Express
Основната част от приходите на компанията се дължат доставка на пратки в Китай, където ръстът е 23.4%. Това в най-голяма степен се дължи на увеличение на обемите при ключови клиенти – 54,9%. Разходите за сортиране на пратки в хъбовете на компанията са се увеличили с 38.4%.
Споделете, ако Ви харесва!