Новият логистичен център на Бон Марин в гр.София - мултифункционалност за изискани клиенти
Публикуванo на 11.09.2024
автор: Боян Джамбазов
Основни участници в проекта:
Възложител и инвеститор: Бон Марин
Идеен проект: Логистична Академия
Архитектурен и технически проект: Къща А3
Строителна компания: Главболгарстрой
Мениджър на проекта: JR Build Consult
Мултифункционален склад
Компаниите, които предлагат складови услуги за външни клиенти, имат сложната задача да проектират сградите и процесите си по такъв начин, че да е възможно да се обработва голямо разнообразие от стоки по форма и обем при различни режими на съхранение. Колкото по гъвкава е инфраструктурата, толкова по-лесно може да се отговори на различни изисквания.
Задачата, която трябваше да решим
През 2021 година, когато екипът на Логистична академия се срещна за първи път с инвеститорите от Бон Марин, идеята да се проектира склад, който буквално да може да обработва всякакви видове стоки и транспортни средства, ни се стори доста абстрактна и трудна за реализация. Последваха няколко седмици, в които заедно с архитектите от Къща А3 изчиствахме генералния план и очертахме оптималните контури на бъдещата сграда. След това започна детайлното планиране, в което активно се включиха и колегите от Бон Марин.
Етапи на проектиране
Подходът при идейното проектиране беше първоначално да се обособи големината, капацитетът и разположението на различните зони, като едновременно се дефинира и стелажното оборудване и вида на машините, с които ще се обработват стоките. След това конструкцията на сградата и растерът на колоните се адаптираха изцяло според технологичните процеси. По този начин се намали общата застроена площ на сградата, без това да оказва влияние на капацитетите за складиране и без да се пречи на оптималното движение на стоките. Така се избегна често срещана грешка при нови сгради, при която процесите да се адаптират към инфраструктурата, водещо до ситуации „наемател в собствения си склад“.
След като основната инфраструктура беше готова на идейна фаза, започнахме да проектираме детайлите: товаро-разтоварни рампи за бусове и камиони, зони за разтоварване на нестандартни пратки на кота нула, зарядни станции за складова техника, офиси и зони за почивка за складовите служители, паркоместа за автомобили, зона за изчакване на големи превозни средства.
Стелажите са проектирани с точност до сантиметър
Камера за дълбоко замразени стоки
Резултатът
Резултатът от усилията на всички участници в проекта вече може да се види и тества – многофункционален склад, който може да покрие нуждите и на най-взискателните клиенти.
При застроена площ от 6300 кв.м успяхме да постигнем следните капацитети:
1. Хладилна камера за дълбоко замразени стоки с площ от 491 квадратни метра, оборудвана с мобилна стелажна система и капацитет от 1320 палето места
(коефициент за усвояване на площите 2,68). За да е възможно да се постигне този много добър коефициент на ефективно съхранение, се наложи в тази част на склада носещите колони да са с отстояние различно от другите в сградата. По този начин нямаме загуба на нито един сантиметър складова площ.
2. Мултифункционална хладилна камера, която може да поддържа температура на съхранение от +4 до -25 градуса. Оборудвана с конвенционални стелажи, което позволява бърза обработка на поръчки на кашони и единични бройки. Капацитетът е 668 палетни места.
3. Склад за митническо и временно складиране с площ от 300кв.м. и капацитет от 582 палета. Той е разположен в близост до зоната за крос-док, тъй като товарите за този вид складиране основно идват от групажните линии, които компанията обслужва.
4. Зоната за крос-док обработки се обслужва от две рампи за големи камиони, една рампа за обслужване на бусове и един вход на кота О за странично разтоварване на камиони или обработка на нестандартни товари. В тази зона е разположена и малка стелажна система с капацитет от 195 палета за временно складиране на пратки до поискване. При увеличаване на обемите е проектирана и стелажна система от типа push-back с капацитет от 270 палета, която основно ще се ползва за сортиране и групиране по релации на 9 камиона едновременно. Системата ще позволи стоките по различните направления да се групират във височина и при нужда бързо да се извеждат и товарят по камионите.
5. Сух склад с площ от 3215 кв.м. и капацитет от 7000 палета. Стелажите са проектирани по начин, който да позволява преграждане на отделни зони в случай на нужда, като например преотдаване на част от склада или отделяне на скъпи стоки и др. Предвидена е обработка на палети с височина от 1.30 до 2,10 метра, както и полични площи за обработка на дребни стоки. За входно-изходните потоци за предвидени 5 хидравлични рампи за обработка на тежки камиони, една рампа за бусове и зона на кота нула.
6. Фулфилмънт зона: На ниво + 1 е изграден склад с площ от 280кв.м., предвиден за обработка на леки и дребни материали. Помещението може да се лицензира за обработка на лекарства, хранителни добавки или био храни, като при нужда е възможно да се постави допълнителна изолация и климатизация с цел контрол на температурата и влажността. Помещението е обособено с отделни зони за вход и изход на стоки, които се обслужват директно от основния склад.
7. Зона за амбалаж и отпадъци: До задната външна стена на склада е предвидена зона за складиране на празни палети и други видове амбалаж. За защита при лоши метеорологични условия е изградена козирка. В зоната могат да се поставят и прес-контейнери за разделно събиране на отпадъци.
Склад за леки стоки и материали
Управление на материалните потоците
За управлението на тази сложна и многообразна система е избран софтуерът за управление на склад dsWMS, който е разработен от българската компания ДС Софтуер. dsWMS е снабден с над 200 функционалности, позволяващи обработка и отчетност на почти всички видове стоки и методи за прием, комисиониране, сортиране, пакетиране, управление на рампи, настаняване, зареждане и много други. На разположение са редица справки за проследяване на движението и складиране на материалните потоци, отчетност, тарифиране на услуги и дефиниране на ключови показатели за представянето. Предстои системата да се интегрира със спедиторски и митнически софтуери, които вече се ползват в Бон Марин. Наличен е и интеграционен web базиран модул за автоматизиран обмен на номенклатури и документи с неограничен брой външни клиенти. Обученията на служителите се провеждат поетапно според изискванията и вида на клиентите. Различните функционалности ще се настройват в зависимост от нуждите през следващите няколко месеца. Софтуерна система от този клас се явява естествено допълнение към мултифункционалния склад и спомага всичко да работи така, както е предвидено.
И не на последно място искаме да изкажем благодарности към екипа на Бон Марин за голямото доверие, което ни беше гласувано през изминалите три години. Убедени сме в успешното разрастване на техния бизнес и сме сигурни, че новото складово бижу ще е важна част от него.