Въвеждане на бонусни системи
"В 90% от изследваните случаи се оказва, че проблемите в качеството и ниската производителност на работниците са предизвикани от лоши управленски решения"
Джоузев Джуран
Често срещана ситуация е служителите да считат, че техният труд и принос към положителния резултат на компанията е подценен. Или казано по друг начин, служителите не са доволни от заплащането, което получават. Ако приемем, че понякога има основания за подобно недоволство, то причините за това може да са няколко:
- Компанията не успява да реализира добре своите продукти и/или услуги, поради което разполага с твърде ограничен бюджет за инвестиции и заплати.
- Мениджмънтът на компанията не разпределя справедливо реализираната печалба, според приноса на всяко звено и/или служители в него.
- Бюджетът, който се разпределя на ниво отдел/звено е справедлив и достатъчен, но приносът на отделните служители не се измерва, поради, което част от тях получават заплащане под усилията, които полагат, за сметка на други.
Чрез въвеждането на активни части на заплащане се решава основно третата група проблеми. Имплементацията на справедлива активна ( бонусна ) система за заплащане, наричана още заплащане на база заработки, може обаче да се окаже трудна задача. Както вече беше казано, нейната основна цел е справедливото разпределение на част от бюджета за работни заплати (РЗ), съобразно индивидуалната производителност и принос на всеки служител. Освен постигането на спомената цел, прилагането на система със заработки в логистиката има и още няколко положителни страни:
- Обективно се обосновава различното заплащане на служители заемащи една и съща длъжност.
- Повишава се мотивацията на служителите, които са склонни да влагат повече усилия и искат да се развиват
- Служителите с нисък принос обикновено отпадат от организацията или биват изолирани от екипите
Следва да се отчетат и някои рисковете, които могат да се проявят в случай на неправилно имплементиране :
- Ако критериите за оценка не са обективни е възможно да се получат изкривявания при формиране на възнагражденията и по този начин да не се постигнат заложените цели и дори да се стигне до отрицателен ефект.
- В случай, че са налице т.нар. „счупени процеси“, които пречат или забавят основните операции, направените измервания няма да са адекватни, съответно системата няма да работи правилно. При подобни ситуации е необходимо първо да се преразгледат самите процеси.
- При въвеждане на активни части (заработки) трябва да има налични похвати за намаляване на дисбалансите в месечния обем на дейностите. В противен случай тези флуктуации ще се отразят и в заплащането, което ще доведе до демотивация на служителите.
- Трябва да е налице система за алтернативно заплащане на служителите в периоди, в който същите не са продуктивни – отпуски, болнични, големи спадове в бизнеса на компанията. Липсата на подобна система със сигурност ще намали социалната ангажираност на компанията, което ще я направи не атрактивна на пазара на труда. А последното означава намаляване на възможностите за привличане на качествени служители.
- Възможно е стремежът на служителите към повишаване на производителността да доведе до влошаване на качеството
Как можем ние да Ви помогнем при въвеждането на активна система на заплащане на вашите служители в отдел логистика:
- Ще анализираме приноса на всяко звено и ще формираме справедлив бюджет
- Ще направим карта на операциите, които се извършват в различните логистични направления: вътрешни движения, изходяща и входяща логистика.
- Ще направим стойностна оценка на всяка операция
- Ще формираме компонентите за активно заплащане
- Ще изчислим промените в заплащането за даден исторически период (обикновено 3 месеца).
- Ще въведем тестова система за изчисляване на активни части за известен период от време ( обикновено 1-3 месеца)
- Ще проведем разяснителна кампания сред засегнатите служители, с детайлна информация как се формират активните части.
- Ще нанесем корекции в изчисленията, ако при тестовете или последващи обсъждания се окаже, че са пропуснати важни детайли.
- Ще стартираме реално начисляване на новите активни части.