Проект Нова Логистична База Делита Трейд
Публикуванo на 12.06.2024
автор: Боян Джамбазов
Основни участници в проекта:
Възложител и инвеститор: ДЕЛИТА ТРЕЙД ООД
Идеен проект: Логистична Академия
Архитектурен и технически проект: Проектантско бюро Чавдар Панев
Строителна компания: Микс-Констръкшън
На кратко за инвеститора и спецификата на портфолиото
Делита Трейд ООД е компания лидер на българския пазар в дистрибуцията на храни и подправки предназначени основно за ХоРеКа сектора. Според изискванията за транспорт и съхранение продукти са разделени в четири основни групи: замразени при съхранение -20 градуса, охладени при два режима +4 и 0 градуса и стоки без изисквания за специален температурен режим. Тъй като стоките се предлагат предимно за производства ( кухни ) потребителските опаковки във вида, в който сме свикнали да купуваме подобни стоки от магазините, тук нямат съществено значение. Ценообразуването се извършва предимно в кръгла мерна единица – килограм или литър. Това е така, защото за клиентите не е от значение в каква доставна единица ще получат суровините, от които имат нужда ( пакет, чувал, кашон и т.н.), а какви биха били техните разходи за единица. Тази специфика в известна степен създава проблеми при складовата обработка на стоките, защото обработваните единици тук са различни от продажните. Например при продажба на 50кг брашно от склада следва да се изведат два чувала. Друга важна особеност при част от портфолиото е използването на т.нар. две паралелни мерни единици, при които едната е фиксирана – най-често брой, а другата е променлива – килограм. Ще дадем пример от бита, за да изясним тази концепция – когато си купуваме едно пиле от магазина, ние вземаме от щанда един брой, но заплащаме на касата по цена за килограм. Нека сега да погледнем този пример от страната на търговеца – ако той отчита наличностите си от пилета само в килограми, той няма да е наясно точно какво търсене би могъл да удовлетвори ( колко са реалните бройки в склада). От друга страна, ако ги отчита в бройки, няма да има информация за стойността на стоката си ( колко килограма стока има). Ако добавим и естествените фири при тегловите артикули задачите с отчетността стават още по-сложни. Ето защо, е необходимо наличностите за подобни стоки, да се отчитат едновременно в две мерни единици - бройки и килограми.
кадър от старата база на Делита Трейд
Началото
Проектът по изграждане на идейно-функционалната фаза стартира през месец август 2021 година. Инвеститорът имаше ясна визия от какъв капацитет на палето места ще има нужда през следващите няколко години, площите за офисна част и приблизителен брой паркоместа за служители и гости на компанията. Следваше да се предвидят помещения и за някои допълнителни дейности, като разфасоване и препакетиране на част от стоките. Самият терен също имаше своите ограничения ( законови и физически), които трябваше да се вземат предвид.
Идейно-функционалния проект за логистичната част стартира с детайлно проучване на дейността на клиента. Направи се пълен анализ на спецификите при обработката на стоките по зони за съхранение, изградените складови процеси, изисквания на клиентите, вида на транспортните средства с които се извършват доставките, функционалности и възможности на ползвания към онзи момент складов софтуер. Набавиха се липсващите мастър данни на артикули и обстойно се анализираха данни за вход и изход на стоки за период от 2 години. Това в голяма степен даде ясна картина на текущата дейност на компанията и трендовете на динамика в портфолиото и продажбите. Извърши се АВС класификацията на артикулите. За да се определят необходимите брой входни рампи за разтоварване на големи камиони и необходимите площи за проверка на входните потоци се наложи доставките да се разгледат детайлно по часове и дни на получаване, за да се установят пиковите стойности. В този случай средните числа от анализа не даваха ясна картина за необходимите капацитети, които следваше да се подсигурят.
първите варианти на сградата
След събирането на всички необходими данни, съвместно с ангажираните архитекти и проектанти, започна очертаването на контурите на бъдещата сграда. Разгледаха се множество варианти за разположение на всички основни помещения. Направиха се симулации за маневреност на тежки транспортни средства и възможности за паркиране при оценка на всеки вариант. След избора на оптималното решение за разположение на сградата, стартира детайлното очертаване на отделните зони за съхранение и товаро-разтоварни дейности. Отново бяха обсъждани различни варианти и проверка на ключови показатели като постигнат складов капацитет и оптимизиране на складовите процеси.
Кадър от извършената 3D симулация
3D СИМУЛАЦИЯ
Един от ключовите моменти се оказа изборът на подходящи батерии за високоповдигащите машини. Доставчиците се нуждаеха от точни данни за планираното натоварване за да могат да предложат най-доброто решение. Същевременно инфраструктурата на старите складови помещения, които Делита ползваше, не даваше възможност за адекватни аналогии.
И тук на помощ дойде друго мощно оръжие, с което разполагаме в Логистична академия – софтуерът за 3D симулации FlexSim. Изградихме 3Д модела на новите складови зони и въведохме реални исторически данни за движение на стоки за няколко работни дни в пиков момент, като ги завишихме с 30%. В резултат получихме детайлни данни за работата на машините, които изненадаха и доставчиците на складова техника. По техни думи за първи път техен клиент е в състояние да им подаде данни за брой изминати километри на ден и работни часови на движение, време за повдигане, време на престой и всичко това в два разреза – с и без товар. С наличието на тази данни, изборът на подходящи батерии се оказа бърз и лесен. Като бонус от модела изведохме и данни за натоварването на входните рампи, както и най-натоварените трафик зони.
НОВО УПРАВЛЕНИЕ НА СКЛАДОВИТЕ ПРОЦЕСИ
За да е възможно цялата система да заработи така както е планирана, освен подходящ хардуер и инфраструктура, трябваше да се избере и софтуер, който да е в състояние да я управлява. Тук изборът се спря на продуктът на Стедософт – dsWMS. Специалистите в Стедософт имат богат опит с управлението на стоки подобни на тези в Делита. Аналогични са проектите в централния склад на Фантастико, Фригосток, Фреш енд Фууд, Варна сток както и производствени предприятия като Цима, Оберон, Смарт Органик и др. В допълнение продуктът предлага стандартни функционалности за работа със съставни и теглови баркодове, разпределя задачите на служителите автоматично по зони, приоритизира поръчките по транспортни средства и часове са товарене. Богата палитра от стандартни функционалности на софтуера намалява разходите и сроковете за внедряване, защото не се налага да се правят съществени промени и сложни доработки по системата.
РЕЗУЛТАТЪТ
Готовият склад разполага с четири разтоварни рампи за големи камиони, като три от тях са при контролиран температурен режим. Общият складов капацитет е над 4,5хил разделен в 5 складови зони: сух склад, две хладилни камери за работа при -20 градуса, една камера за съхранение при +4 градуса и специална камера за специални месни деликатеси, съхранявани на 0 градуса. Пред хладилните камери е изградена темперирана зона за ТРО дейности. Тя е отделена от зоната за обработка на конвенционални стоки с бърза ролетна термоизолираща врата, за да се минимизират загубите на енергия за охлаждане. Между двете минусови камери са предвидени вътрешни връзки, като по този начин се оптимизира движението на служителите при обработка на стоките в тези зони, които са и най-натоварените по отношение на брой и обем на операции. По този начин се намалява и ползването на външните врати на камерите, което намалява риска от навлизането на по-топъл въздух. Предвидени са и зони за съхранение на готови поръчки по предварително зададени маршрути на транспортните средства. Наличието на две камери позволява извън сезон, когато обемът на стоките е по-малък, едната от камерите да се спира или да се ползва за други видове стоки.
За товарене на малките товарни коли са предвидени 7 рампи. За да се гарантира максимално запазване на излагането на стоките на високи температури и същевременно да се намали достъпа на топъл въздух от товарните врати между зоната за товарене и хладилното преддверие пред камерите е предвидено буферно помещение, което е отделено със самозатварящи се врати. В тази зоната готовите поръчки се извеждат непосредствено преди тяхното натоварване.
Общ изглед на базата
Преходни врати между хладилните камери
Предверие за товарене на готови поръчки
Хладилно предверие
Go-live
В края на месец май 2024 година дойде дългоочакваният момент, в който щеше да стане ясно, дали всичко ще заработи както е планирано или няколко милиона инвестиции ще са отишли в една нефункционална сграда.
Всички служители на Делита Трейд, проектанти, консултанти и строители ангажирани в проекта бяха в трескава подготовка за стартиране на операциите в новата база. На служителите в отдел логистика се падна тежката задача да подготвят стоките за преместване към новия склад, да се обучават на нова софтуерна система и при това без да прекъсват ежедневната обработка на клиентските поръчки. В продължение на няколко седмици всички работиха трескаво за да се стигне до планираното начало - 27-ми май. Усещането в този ден вероятно е подобно на това да наблюдаваш изстрелването на космическа совалка – двигателите са запалени, започва обратното броене и всички са в очакване дали корабът ще полети успешно.
През първите дни нашият кораб имаше моменти на спадове и възходи. Лошите новини се редуваха с добри и обратно, но посоката беше ясна – само напред и нагоре. И подобрението започна да се вижда. Процесите един по един се стабилизираха и влизаха в планираните рамки и……… корабът излетя успешно.
Пожелаваме безконечни успехи да колегите от Делита Трейд!
Благодарим им за гласуваното доверие! За нас от Логистична Академия беше чест и удоволствие да извървим този дълъг път с тях и заедно да се радваме на това, което постигнахме.
А дали ще има още какво да се подобрява и оптимизира – отговорът със сигурност е ДА – в това е смисъла на прогреса и развитието.